Att sprida ordet om sin namninsamling

Ett problem som många initiativtagare till namninsamlingar har är marknadsföringen. Kanske har man gjort allt perfekt – allt från rubriken, beskrivningen, argumenten och efterforskningen kring frågan. Gör man allt det här bra, och frågan är något som många bryr sig om, finns chansen att det inte krävs särskilt mycket marknadsföring från din sida alls för att den ska sprida sig. Det här får dock anses höra till undantagsfallen – ofta krävs medvetet och uthålligt arbete för att sprida insamlingen och göra den riktigt stor.

Tala fysiskt

Visst finns det oerhört mycket man kan göra digitalt – men genomslagskraften i ett välarbetat och karismatiskt tal bör inte underskattas. Se i sådana fall till att tala på en plats där din målgrupp finns. Till exempel kanske du är engagerad kring arbetsmiljöfrågor inom musikbranschen. En idé kan då vara att kontakta en festivalarrangör för att se om det finns en plats och tid för dig att prata på. Om även festivalarrangören är intresserad av detta, kan chanserna vara mycket goda.

 

Med ett starkt tal kan du engagera många i publiken, och ett bidrag till din namninsamling kommer då att komma naturligt. Gör du ett riktigt starkt intryck kanske flera i publiken hjälper dig att driva frågan på andra sätt. Du kanske till och med får fler som hjälper att marknadsföra dig på till exempel bloggar och sociala medier?

E-post

Ett ”klassiskt” sätt att marknadsföra sin namninsamling på är genom e-post. Skicka bara med en länk till din namninsamling och gör ett försök att, på ett vänligt sätt, förmå folk att skriva under. Om du börjar med familj och nära vänner, finns chansen att dessa hjälper dig genom att skicka vidare länken till sina kontakter i adressboken. Har du många som stödjer dig och frågan finns en stor potential att nå ut till många människor.

Sociala medier

Även på sociala medier potentialen mycket stor att nå ut till många människor. Genom att lägga ut statusuppdateringar, relevanta länkar till exempel undersökningar eller regelverk (och givetvis länken till din namninsamling) borgar du för effektiv marknadsföring. Om problemet är något som många finner intresse i, är chanserna goda att du på relativt kort tid får de namn du behöver.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *